Tuesday 24 February 2015

Wahh Kreatifnya Sedekah

Assalamualaikum..

Lama sungguh rasanya tidak menulis entry untuk sahabat-sahabat sekalian..

Selamat berjuang demi mengejar cita-cita anda..saya doakan anda kaya dan berjaya, di dunia dan di akhirat.

Kreatifkan di anda dalam bersedekah, pelbagaikan lagi kebaikan anda dalam bentuk memberi ini..Antara berbagai jenis inisiatif yang ingin saya cadangkan..hihi...

1. Inisiatif dalam bersedekah ketika:

Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air diluar rumah untuk kucing yang datang. Belilah makanan seperti whiskes atau apa-apa jenis makanan kepada mereka. Ditambah lagi semangkuk susu atau sekurang2nya air untuk minuman mereka. Itu sudah dikira suatu sedekah..


2.Inisiatif/cadangan sedekah:

Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji atau upah jerih payahmu, untuk disumbangkan kepada anak yatim dan orang miskin. Belanja mereka makan ke, atau membeli kan mereka pakaian baru atau pun menyelesaikan keperluan mereka yang lain.



3. Inisiatif/ bentuk sedekah:

Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet untuk diberikan kepada yg memerlukan. Kaedah ini memudahkan untuk memberikan sedekah..lebih-lebih lagi mereka yang mahu istiqamah kan dirinya bersedekah setiap hari walaupun dalam amoun yang rendah.

4. Cara yang seterusnya dalam bersedekah:

Letakkanlah di kamarmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil kedalamnya. Genap 1 bulan, buka kotak itu dan sedekahkan wang tersebut. cara ini juga sangat baik kerana di samping niat ingin bersedekah..ianya juga boleh membantu dalam mencegah kita daripada melakukan perbuatan mungkar.


5. Inisiatif yg seterusnya ialah :

Jika engkau hadir dalam acara keramaian (keluarga dan kerabat atau sahabat), belilah 1 atau 2 kotak air mineral, niatkan untuk sedekah kepada orang2 yg memerlukannya (orang tua, sakit, kanak2 dan sebagainya). Ini juga sangat membantu golongan yang memerlukan melalui sedekah anda walaupun di mata anda hanya kecil sahaja.

6. Tips untuk inisiatif seterusnya:

Jika kamu membeli barang dari peniaga2 kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah). Tips ini juga boleh dilakukan untuk bersedekah asalkn diniatkan dengan niat bersedekah.


7. inisiatif yang lainnya:

Belilah mushaf (al quran). letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yg akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yg membacanya. Alangkah banyaknya..atau di hadiahkan di madrasah-madrasah tahfiz yang kebanyakan akan menggunakan mushaf setiap hari untuk rujukan.

8. Antara yang lainnya adalah:

Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kpd mereka2 yg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yg tulus. Lebarkan senyuman, bukankah senyuman itu suatu sedekah. Teruskan senyuman mekar dan penuhi lidah dengan kata-kata dan doa yang mulia pada kerana ianya akan balik pada kita. contoh, " anda kaya dan berjaya" atau "bertuah punya budak" atau " mudahan ko jd anak yang soleh nak".

9. Tips yang kesembilan adalah:

Lemparkanlah senyuman kpd orang yg kamu temui, berilah salam kpd orang yg duduk, dan bertuturlah dgn ucapan yg baik kerana semuanya adalah sedekah. Tipsnya lebih kurang sama seperti diatas cuma saya ingin tekankan mengenai salam..Salam merupakan suatu kata/ doa yang sangat dianjurkan Rasulullah dalam mengeratkan hubungan sesama manusia.



10. Antara yang penting juga adalah :

Jangan biarkan engkau tertidur, melainkan telah engkau ampuni setiap orang yg telah berbuat jelek kpdmu dari mengghibahi, mengadu domba dan menzalimimu. Sedekah maksudnya memberi kan..So berikan kemaafan pada orang berbuat zalim pada kita sekali pon mereka tidak meminta maaf pada kita kerana kesannya ialah hati kita akan tenang dan bersih daripada dendam.




11. Tips yg kesebelas adalah:

Sedekahkan Alfathihah kpd kedua ibubapa kita, sahabat2 dan kenalan2 kita yg telah meninggal...Kalu dilakukan setiap hari, sungguh anda seorang yang benar pemurah..Tips sedekah ini juga tidak mengeluarkan wang cuma memerlukan keikhlasan hati..

12. Tips yang terakhir adalah:

Share dan kongsikan kebaikan  ini ke semua kenalanmu. Siapa tahu ada yg mau mengamalkan. Moga andapun akan diberi pahala kerananya..Bayangkan dia mengamalkan, maka anda akan dapat pahala amalannya full tanpa dikurangkan sedikit pon..

Begitulah serba sedikit tips dan inisiatif kebaikan dalam bentuk sedekah. Kerana sedekah ini sendiri menjadi bahagian penting dalam hidup orang-orang yang telah berjaya. Untuk dapat lebih banyak , kita perlu beri lebih banyak. sama seperti kasih sayang.

Seperti pesan Rasulullah, siapa yang tidak mengasihi, dia tidak dikasihi. Siapa nak makhluk kasih akan dia, maka perlulah dirinya terlebih dahulu mengasihi orang lain kerna Allah..Semoga anda semua memperolehi kebaikan pada entry kali ini..

Selamat Mencuba.....

Saya doakan Anda Kaya dan Berjaya juga Bertaqwa....

Wasalam..




No comments: